Brev:
Vælling og dagsrytme
17. marts 2009
Alder:
4 mdr.
Vælling og dagsrytme
Hej Helen
Vi har en rigtig glad, dejlig og aktiv søn, der nu er 4½ måned. Han var fra starten meget nem og sov både rigtig godt om dagen og natten.
Amningen måtte jeg dog stoppe med ved 6 uger, da lægerne havde overset et for stramt tungebånd. Det er jeg meget ked af, da jeg var glad for at amme ham.
Vi startede op med blå allomin og kunne i en periode frem til han var næsten 3 mdr amme ham et par gange i døgnet. Nu får han kun allomin, dog den grønne, da han har tendens til hård mave. Han spiser 240 ml pr. flaske, dog deler han den ofte i to, hvilket nok skyldes tungebåndet, som han først har fået klippet for en uge siden.
Han er ellers en stor dreng på 7,8 kilo og 70 cm lang.
Som nævnt sov han meget godt fra starten, men for ca en måned siden, var han pludselig meget sulten om natten, så måtte give ham mad 3-4 gange fra midnat og frem. Han tog dog kun max 100 ml pr. gang. Vores ssp anbefalede at starte op med grød og vælling. Vi besluttede selv at starte blidt op kun med vælling. Det gik ikke godt. Han skreg voldsomt lige efter han fik det og havde tydeligvis ondt i maven, hvorfor vi prøvede os lidt frem.
Vi fandt ud af, at en flaske med 120 ml. mme og 120 mme Hipp majsvælling var løsning. Så vågnede han kun 1 gang om natten. Men nu er den galt igen. Nu skriger han voldsomt og kramper meget i maven, mens han prutter meget. Dette sker LIGE efter vi giver ham vælling. Hvad skal vi så gøre? Hvis han ikke får vælling vågner han 4 gange om natten og er sulten. Tænker om vi skal prøve med grøntsagsmos om aftenen, men kan det ikke være for meget for den lille mave med både risgrød med pære og grøntsagsmos. Laver det selv.
Vores andet problem er soverytme om dagen.
Dagsrytmen ser ligenu således ud
Vågner kl. 6.30
½ Flaske kl 8.00, sover derefter ½ time inde
Kl. 9.15 - 9.45 ½ flaske igen
Kl. 10 puttes i barnevognen, går med ham
Kl. 11.30 - 12.30 Risgrød med pæremos, supplerer med en flaske
kl. 14 puttes i barnevognen, går med ham (Sover alt mellem ½ - 2 timer)
Kl. 17 Flaske
Kl. 19-19.30 ½vælling, ½mme
Kl. 19.30 Puttes
Hvis jeg bare putter ham ud i barnevognen sover han kun ½ time og skal derefter vugge ham i søvn igen, hvorefter han tager 5 min mere osv.
Hvis jeg derimod går en time med ham, kan han sove op til 3 time. Men skal det være sådan, bør han ikke kunne puttes uden at skulle gå med ham?
Ligenu sover han meget meget let og vågner af små lyde, hvor efter man hele tiden skal ud og vugge ham i søvn igen. Kan det være tigerspring?
Sidst spørgsmål; Skal vi ved dette tidspunkt ikke indføre, at han ikke får flaske i sengen ved putning og at han falder i søvn af sig selv?
Håber ikke brevet blev for langt:)